" Ettei meitä maailman kanssa kadotukseen tuomittaisi "

01.11.2021
Jumalan rauhaa, rakkaat pyhät.

1. Kor 11:31 Mutta jos me tutkisimme itseämme, ei meitä tuomittaisi;
1. Kor 11:32 mutta kun meitä tuomitaan, niin se on meille Herran kuritusta, ettei meitä maailman kanssa kadotukseen tuomittaisi.


Varsinkin nykyaikana ei enää puhuta tai opeteta siitä, että Jumala tuomitsee omiaan tässä ajassa joka päivä meidän vaelluksemme mukaisesti.


Siitä puhuu Raamattu monissa kohdissa. 1.Kor 11 luvussa Paavali puhuu tästä Herran aterian nauttimisen yhteydessä ja moittii seurakuntaa, ettei sen aterialle tuleminen ollut oikein, koska heidän keskuudessaan oli riitaisuuksia:

1.Kor 11:17 Mutta tätä käskiessäni en kiitä sitä, että kokoontumisenne ei tee teitä paremmiksi, vaan pahemmiksi.
1.Kor 11:18 Sillä ensiksikin olen kuullut, että kun kokoonnutte seurakunnankokoukseen, teillä on riitaisuuksia keskenänne, ja osittain sen uskonkin.
1.Kor 11:19 Täytyyhän teidän keskuudessanne olla puolueitakin, että kävisi ilmi, ketkä teistä kestävät koetuksen.
1.Kor 11:20 Kun te näin kokoonnutte yhteen, niin ei se ole Herran aterian nauttimista.

Aivan kuten jo vajaat 2000 vuotta sitten Korinton seurakunnassa oli riitaisuuksia pyhien välillä, niin niitä on nytkin. Mutta valitettavasti vielä enemmän. Paavali kuitenkin kertoi, että erimielisyydet ovat tehty selvitettäviksi ja ne ovat annettu koetukseksi.

Tällä tavoin Herra koettelee meitä pyhiään ja haluaa kasvattaa meitä rakastamaan toisiamme erimielisyyksistä tai eri näkemyksistä riippumatta. Puoluehenkisyys, lahkolaisuus ja riitaisuus ovat lihan tekoja ja sellaisenaan kadottava synti ellei siitä tee parannusta.

Gal 5:19 Mutta lihan teot ovat ilmeiset, ja ne ovat: haureus, saastaisuus, irstaus,
Gal 5:20 epäjumalanpalvelus, noituus, vihamielisyys, riita, kateellisuus, vihat, juonet, eriseurat, lahkot,
Gal 5:21 kateus, juomingit, mässäykset ja muut senkaltaiset, joista teille edeltäpäin sanon, niinkuin jo ennenkin olen sanonut, että ne, jotka semmoista harjoittavat, eivät peri Jumalan valtakuntaa.

Jeesuksen Kristuksen ruumis eli seurakunta on yksi ruumis ja kaikki mikä rikkoo ja hajottaa tätä ykseyttä on pahasta. Siksi Herra tuomitsee ankarasti jo tässä ajassa kaiken sellaisen mikä rikkoo Kristuksen ruumiista ja hajottaa pyhien yhteyttä. Jokainen meistä on syyllinen tässä asiassa - me kaikki lankeamme siihen aika ajoin. Mutta meidän ei saa jäädä siihen, vaan meidän tulee itse kunkin tehdä siitä parannusta ja pyytää veljiltä ja sisarilta anteeksi tekojamme ja sanojamme, jotka rikkovat tätä Kristuksen ruumiin eli seurakunnan yhteyttä.

Minäkin tahdon pyytää jälleen kerran sitä anteeksi, jos olen jotakin loukannut tai vihoittanut niin, että se on jollain tapaa hajottanut seurakunnan yhteyttä. Annathan anteeksi.


Saamme toki kokoontua eri ryhmissä osana seurakuntaa, kunhan meidän sydämemme ei tuomitse toisia kokoontuvia uskovien ryhmiä tai siellä olevia jäseniä. Lahkolaisen tunnistaa helposti siitä, kun hän alkaa puhumaan "meidän seurakunnasta" tai "meillä helluntailaisuudessa, luterilaisuudessa, baptisteissa, vapaakirkollisissa jne",  kun se tulee erottavana ilmaisuna.

Tämä on salakavala vihollisen juoni ja niin helposti rikkoo Kristuksen ruumista. Sydämen ajatukset tuomitaan myös ja Jumala näkee jokaisen meidän sydämemme - olemmeko lahkoutuneet tai tulleet puoluehenkisiksi. Pitäkäämme huoli, että emme sulje ketään veljeä tai sisarta pois Kristuksen ruumiin yhteydestä tämänkään takia.Paavali varoitti tuossa ateriayhteydessä Kristuksen kuolemaa muistelevia pyhiä, että tällaisesta elämästä on seurauksensa, jos ei eletä sovussa vaan riidoissa.

1. Kor 11:27 Sentähden, joka kelvottomasti syö tätä leipää tai juo Herran maljan, hän on oleva vikapää Herran ruumiiseen ja vereen.
1. Kor 11:28 Koetelkoon siis ihminen itseänsä, ja niin syököön tätä leipää ja juokoon tästä maljasta;

1. Kor 11:29 sillä joka syö ja juo
erottamatta Herran ruumista muusta, syö ja juo tuomioksensa.
1. Kor 11:30
Sentähden onkin teidän joukossanne paljon heikkoja ja sairaita, ja moni on nukkunut pois.

Tässä kohdassa käytetty sana kelvottomasti [anaxiōs] tarkoittaa epäkunnioittavasti, arvottomasti Herran muistoaterialle osallistumista.


Ja jos pyhien sydämissä on riitoja, vihaa, katkeruutta ymv. veljiä tai sisaria kohtaan, niin tällöin Herran aterian nauttiminen on juuri kelvotonta, epäkunnioittavaa ja arvotonta Herran silmissä. Silloin jakeen 27 ilmoitus käy toteen: "hän on oleva vikapää Herran ruumiiseen ja vereen".

Tällainen veli tai sisar syyllistyy silloin syntiin ja syntiemme tähdenhän Jeesus ruoskittiin ja tapettiin ja Hänen kallisarvoinen verensä vuodatettiin. Sinun ja minun synteini tähden.

Siksi ennenkuin osallistumme Herran aterian nauttimiseen - yhteysaterialle, niin meidän tulisi koetella itseämme- tutkia sydäntämme - ja tehdä sovinto kaikkien kanssa ettemme söisi ja joisi tuomioksemme, kuten jakeessa 29 sanotaan.

Jakeessa 29 sanamuoto olisi parempi, jos se olisi vanhan Biblian mukaisesti ilmoitettu:

29. Sillä joka syö taikka juo kelvottomasti, hän syö ja juo tuomion itsellensä, ettei [koska] hän Herran ruumista eroita.(Biblia 1776)

Sillä tässä muodossaan voisimmme ymmärtää paremmin, että tuomion tuo juuri se, että jos me syömme tai juomme riidoissa tai muissa synneissä eläessämme, niin silloin me vedämme tuomion päällemme. Sillä silloin emme ymmärrä, mitä Herran ruumis oikeasti tarkoittaa. Se ei tässä tapauksessa tarkoita leivän lajia - millainen sen pitäisi olla syödessämme. Se tarkoittaa Kristuksen ruumista eli seurakuntaa, joka on tuo yksi leipä, joka on murrettu meidän tähtemme ja murtaessamme leipää tämän tulisi tulla muistoomme.


Paavalihan selitti tämän jo meille edellisessä luvussa:

1.Kor 10:16 Siunauksen malja, jonka me siunaamme, eikö se ole osallisuus Kristuksen vereen? Se leipä, jonka murramme, eikö se ole osallisuus Kristuksen ruumiiseen?
1.Kor 10:17 Koska leipä on yksi, niin me monet olemme yksi ruumis; sillä me olemme kaikki tuosta yhdestä leivästä osalliset.


Tässä Paavali opettaa meille, että olemme päässeet osalliseksi Kristuksen veren vuodatuksen kautta Uuteen liittoon. Siunauksen maljan siunaaminen muistoaterialla on samalla myös kiitollisuutta ja muisteloa siitä, että olemme Hänen uhrikuolemansa kautta päässeet osalliseksi Kristuksen verestä - syntien sovituksesta ja sitä kautta uudesta liitosta. Leipää murtaessamme ja jakaessamme keskenämme, saamme muistella samoin Kristuksen uhrikuolemaansa - ruuminsa meidän puolesta antamistaan - että me sen kautta olemme päässeet osalliseksi yhtenä pienenä leivän murusena tuosta koko leivästä eli Kristuksen ruumiista eli seurakunnasta. Me olemme siis tuo yksi leipä ja yksi ruumis, josta olemme kaikki osalliset.

Ja jos palataan tämän ymmärrettyämme 11 luvun kohtiin, niin silloin näemme paremmin toivottavasti mitä "Herran ruumiin erottaminen" tarkoittaa ?

Erottaa - sana ei ole mitään leivän erottamista muusta leivästä tai toisenlaisista leivistä. Ei mitään sellaista, että jokin leivän pala "erotettaisiin" taikka "pyhitettäisiin" rukoilemalla tai siunaamalla se ja se ratkaisisi meille joudummeko tuomittaviksi vaiko ei. Ei , tämmöinen on muotojumalisuutta ja uskonnollisuutta, joka pahimmillaan alkaa muistuttamaan jotain uskonnollista riittiä tai mystistä menoa, jossa siunattu leipä muuttuu jopa Kristuksen ruumiiksi todellisuudessa tai jollain tapaa "hengellisesti". Tuollainen toiminta muistuttaa taikuuden harjoittamista, mystiikkaa eikä ole lainkaan Jumalan Sanan mukaista.


Erottaa - sanassa ei käytetä kreikan sanaa [aphorizō] , jota käytettäisiin mieluummin silloin, jos esim. leipä erotettaisiin jostain toisesta leivästä.

Matt 25:32 Ja hänen eteensä kootaan kaikki kansat, ja hän erottaa [aphorizō] toiset toisista, niinkuin paimen erottaa lampaat vuohista.
Ap.t 19:9 Mutta kun muutamat paaduttivat itsensä eivätkä uskoneet, vaan puhuivat pahaa Herran tiestä kansan edessä, niin hän meni pois heidän luotaan ja erotti [aphorizō] opetuslapset heistä ja piti joka päivä keskusteluja Tyrannuksen koulussa
Room 1:1 Paavali, Jeesuksen Kristuksen palvelija, kutsuttu apostoli, erotettu [aphorizō] julistamaan Jumalan evankeliumia,

Vaan 1.Kor 11:29 kohdassa on käytetty erottaa - sanana kreikankielen sanaa [diakrinō], joka tarkoittaa mm. erottaa, arvostella, arvioida, tehdä erotus jnk välillä, oppia erottamisen kautta, pystyä erottamaan, tuomita jne. Sanan tarkoitus on usein esim. erottaa hyvä pahasta, oikea väärästä tai tehdä oikea tuomio.

1.Kor 14:29 Profeetoista saakoon kaksi tai kolme puhua, ja muut arvostelkoot [diakrinō];
Matt 16:3 ja aamulla: 'Tänään tulee rajuilma, sillä taivas ruskottaa ja on synkkä'. Taivaan muodon te osaatte arvioida
[diakrinō], mutta aikain merkkejä ette osaa.
Ap.t 15:8 Ja Jumala, sydänten tuntija, todisti heidän puolestansa, antaen heille Pyhän Hengen samoinkuin meillekin.
Ap.t 15:9 eikä tehnyt mitään erotusta [diakrinō] meidän ja heidän kesken, sillä hän puhdisti heidän sydämensä uskolla.


Näin siis näemme, että tuomio, joka seuraa - johtuu siitä, että Kristuksen ruumiin eli seurakunnan yhdessä nauttimalla Herran aterialla jotkut ovat riidoissa keskenään eivätkä näin ymmärrä pyhien ykseyden merkitystä. Eivät ymmärrä eivätkä erota kuinka veljet ja sisaret kuuluvat "Herran ruumiisen".

Kristuksen ruumiin jäsenet eli uudestisyntyneet kuuluvat kaikki ruumiiseen ja jos me sodimme yhtä ruumiin jäsentä vastaan, niin silloin me sodimme Kristusta ja Jumalaa vastaan.

1.Joh 4:20 Jos joku sanoo: "Minä rakastan Jumalaa", mutta vihaa veljeänsä, niin hän on valhettelija. Sillä joka ei rakasta veljeänsä, jonka hän on nähnyt, se ei voi rakastaa Jumalaa, jota hän ei ole nähnyt.

1.Kor 12:20 Mutta nytpä onkin monta jäsentä, ja ainoastaan yksi ruumis.
1.Kor 12:21 Silmä ei saata sanoa kädelle: "En tarvitse sinua", eikä myöskään pää jaloille: "En tarvitse teitä".
1.Kor 12:27 Mutta te olette Kristuksen ruumis ja kukin osaltanne hänen jäseniänsä.


Tätä siis tarkoittaa jae 29.

1. Kor 11:29 sillä joka syö ja juo erottamatta Herran ruumista muusta, syö ja juo tuomioksensa.
29. Sillä joka syö taikka juo kelvottomasti, hän syö ja juo tuomion itsellensä, ettei [koska] hän Herran ruumista eroita.(Biblia 1776)

Ja Paavali kertoi mitä ne seuraukset ovat tällaisissa tilanteissa eläville pyhille jakeessa 30:
1. Kor 11:30 Sentähden onkin teidän joukossanne paljon heikkoja ja sairaita, ja moni on nukkunut pois.

Jumala tuomitsee ja rankaisee meitä syntiemme tähden siis koko ajan tässä ajassa. Tässä on yksi selvemmistä ja harvoista kohdista UT:ssa missä kerrotaan esim. uskovien heikkouksien ja sairauksien ja jopa ennenaikaisten kuolemien syy.Mutta tämäkin on kaikki Jumalan suurta armoa ja rakkautta, sillä tämän tuomitsemisen ja kurituksen tarkoitus olisi saada meidät tekemään parannusta eli kääntymään pois synneistämme. Jumala herättelee meitä tänäänkin jonkun kohdalla.

1. Kor 11:31 Mutta jos me tutkisimme itseämme, ei meitä tuomittaisi;
1. Kor 11:32 mutta kun meitä tuomitaan, niin se on meille Herran kuritusta, ettei meitä maailman kanssa kadotukseen tuomittaisi.

Jumalan tuomiot ovat siis alkaneet jo maan päällä ja se on armoa !

1.Piet 4:17 Sillä aika on tuomion alkaa Jumalan huoneesta; mutta jos se alkaa ensiksi meistä, niin mikä on niiden loppu, jotka eivät ole Jumalan evankeliumille kuuliaiset?
1.Piet 4:18 Ja "jos vanhurskas vaivoin pelastuu, niin mihinkä joutuukaan jumalaton ja syntinen?"
Monissa englanninkielisissä käännöksissä todetaan, että "aika on jo tullut", jolloin tuomiot ovat alkaneet.
Kuten yllättäen -92 käännöksessäkin:
17. On tullut tuomion aika, ja tuomio alkaa Jumalan huoneesta. (-92)

Raamatun kokonaisilmoituksesta käykin selvästi ilmi, että seurakunta elää parhaillaan jo eräänlaista Jumalan tuomion aikaa, koska nämä tuomiot ovat meidän kuritustamme, jolla Isä kasvattaa lapsiaan ja vie meitä pyhitystiellä eteenpäin kohden iankaikkista lunastustamme, joka tapahtuu, kun Herramme Jeesus tulee takaisin.

Nämä ovat meidän parhaaksemme, "ettei meitä maailman kanssa kadotukseen tuomittaisi" !

Olkaamme siis aralla tunnolla Herran edessä vaeltaessamme, että kukaan ei ryöstäisi kruunuamme. Ei eksyttävät liberaaliset opetukset eikä muutkaan sieluamme hivelevät opetukset, joita tänäkin päivänä paljon opetetaan eri puolella Suomea.

Jer 6:13 Sillä kaikki, niin pienet kuin suuretkin, pyytävät väärää voittoa, kaikki, niin profeetat kuin papitkin, harjoittavat petosta. Jer 6:14 He parantavat minun kansani vamman kepeästi, sanoen: "Rauha, rauha!" vaikka ei rauhaa ole.

Seuraavalla videolla on edellä olleesta kirjoituksesta lisää opetusta. Video on Mikkelistä la 09.10.2021 pidetystä tilaisuudesta.