
" Ettei meitä maailman kanssa kadotukseen tuomittaisi "
Varsinkin nykyaikana ei enää puhuta tai opeteta siitä, että Jumala tuomitsee omiaan tässä ajassa joka päivä meidän vaelluksemme mukaisesti.
Siitä puhuu Raamattu monissa kohdissa. 1.Kor 11 luvussa Paavali puhuu tästä Herran aterian nauttimisen yhteydessä ja moittii seurakuntaa, ettei sen aterialle tuleminen ollut oikein, koska heidän keskuudessaan oli riitaisuuksia:
1.Kor 11:17 Mutta tätä käskiessäni en kiitä sitä, että
kokoontumisenne ei tee teitä paremmiksi, vaan pahemmiksi.
1.Kor 11:18 Sillä ensiksikin olen kuullut, että kun
kokoonnutte seurakunnankokoukseen, teillä on riitaisuuksia
keskenänne, ja osittain sen uskonkin.
1.Kor 11:19 Täytyyhän teidän keskuudessanne olla
puolueitakin, että kävisi ilmi, ketkä teistä kestävät koetuksen.
1.Kor 11:20 Kun te näin kokoonnutte yhteen, niin ei se ole
Herran aterian nauttimista.
Aivan kuten jo vajaat 2000 vuotta sitten Korinton seurakunnassa oli
riitaisuuksia pyhien välillä, niin niitä on nytkin. Mutta
valitettavasti vielä enemmän. Paavali kuitenkin kertoi, että
erimielisyydet ovat tehty selvitettäviksi ja ne ovat annettu
koetukseksi.
Tällä tavoin Herra koettelee meitä pyhiään ja haluaa kasvattaa meitä rakastamaan toisiamme erimielisyyksistä tai eri näkemyksistä riippumatta. Puoluehenkisyys, lahkolaisuus ja riitaisuus ovat lihan tekoja ja sellaisenaan kadottava synti ellei siitä tee parannusta.
Gal 5:19 Mutta lihan teot ovat ilmeiset, ja ne ovat:
haureus, saastaisuus, irstaus,
Gal 5:20 epäjumalanpalvelus, noituus, vihamielisyys,
riita, kateellisuus, vihat, juonet, eriseurat, lahkot,
Gal 5:21 kateus, juomingit, mässäykset ja muut senkaltaiset,
joista teille edeltäpäin sanon, niinkuin jo ennenkin olen sanonut,
että ne, jotka semmoista harjoittavat, eivät peri Jumalan
valtakuntaa.
Jeesuksen Kristuksen ruumis eli seurakunta on yksi ruumis ja
kaikki mikä rikkoo ja hajottaa tätä ykseyttä on pahasta. Siksi Herra
tuomitsee ankarasti jo tässä ajassa kaiken sellaisen mikä rikkoo
Kristuksen ruumiista ja hajottaa pyhien yhteyttä. Jokainen meistä on
syyllinen tässä asiassa - me kaikki lankeamme siihen aika ajoin.
Mutta meidän ei saa jäädä siihen, vaan meidän tulee itse kunkin
tehdä siitä parannusta ja pyytää veljiltä ja sisarilta anteeksi
tekojamme ja sanojamme, jotka rikkovat tätä Kristuksen ruumiin eli
seurakunnan yhteyttä.
Minäkin tahdon pyytää jälleen kerran sitä anteeksi, jos olen jotakin loukannut tai vihoittanut niin, että se on jollain tapaa hajottanut seurakunnan yhteyttä. Annathan anteeksi.
Saamme toki kokoontua eri ryhmissä osana seurakuntaa, kunhan meidän
sydämemme ei tuomitse toisia kokoontuvia uskovien ryhmiä tai siellä
olevia jäseniä. Lahkolaisen tunnistaa helposti siitä, kun hän alkaa
puhumaan "meidän seurakunnasta" tai "meillä helluntailaisuudessa,
luterilaisuudessa, baptisteissa, vapaakirkollisissa jne", kun se
tulee erottavana ilmaisuna.
1. Kor 11:28 Koetelkoon siis ihminen itseänsä, ja niin syököön tätä leipää ja juokoon tästä maljasta;
1. Kor 11:29 sillä joka syö ja juo erottamatta Herran ruumista muusta, syö ja juo tuomioksensa.
1. Kor 11:30 Sentähden onkin teidän joukossanne paljon heikkoja ja sairaita, ja moni on nukkunut pois.
Tässä kohdassa käytetty sana kelvottomasti [anaxiōs] tarkoittaa epäkunnioittavasti, arvottomasti Herran muistoaterialle osallistumista.
Ja jos pyhien sydämissä on riitoja, vihaa, katkeruutta ymv. veljiä
tai sisaria kohtaan, niin tällöin Herran aterian nauttiminen on
juuri kelvotonta, epäkunnioittavaa ja arvotonta Herran silmissä.
Silloin jakeen 27 ilmoitus käy toteen: "hän on oleva vikapää
Herran ruumiiseen ja vereen".
Tällainen veli tai sisar syyllistyy silloin syntiin ja syntiemme tähdenhän Jeesus ruoskittiin ja tapettiin ja Hänen kallisarvoinen verensä vuodatettiin. Sinun ja minun synteini tähden.
Siksi ennenkuin osallistumme Herran aterian nauttimiseen - yhteysaterialle, niin meidän tulisi koetella itseämme- tutkia sydäntämme - ja tehdä sovinto kaikkien kanssa ettemme söisi ja joisi tuomioksemme, kuten jakeessa 29 sanotaan.
Jakeessa 29 sanamuoto olisi parempi, jos se olisi vanhan Biblian mukaisesti ilmoitettu:
Paavalihan selitti tämän jo meille edellisessä luvussa:
1.Kor 10:16 Siunauksen malja, jonka me siunaamme, eikö se ole
osallisuus Kristuksen vereen? Se leipä, jonka murramme, eikö se
ole osallisuus Kristuksen ruumiiseen?
1.Kor 10:17 Koska leipä on yksi, niin me monet olemme
yksi ruumis; sillä me olemme kaikki tuosta yhdestä leivästä
osalliset.
Tässä Paavali opettaa meille, että olemme päässeet osalliseksi Kristuksen veren vuodatuksen kautta Uuteen liittoon. Siunauksen maljan siunaaminen muistoaterialla on samalla myös kiitollisuutta ja muisteloa siitä, että olemme Hänen uhrikuolemansa kautta päässeet osalliseksi Kristuksen verestä - syntien sovituksesta ja sitä kautta uudesta liitosta. Leipää murtaessamme ja jakaessamme keskenämme, saamme muistella samoin Kristuksen uhrikuolemaansa - ruuminsa meidän puolesta antamistaan - että me sen kautta olemme päässeet osalliseksi yhtenä pienenä leivän murusena tuosta koko leivästä eli Kristuksen ruumiista eli seurakunnasta. Me olemme siis tuo yksi leipä ja yksi ruumis, josta olemme kaikki osalliset.
Ja jos palataan tämän ymmärrettyämme 11 luvun kohtiin, niin silloin
näemme paremmin toivottavasti mitä "Herran ruumiin erottaminen"
tarkoittaa ?
Erottaa - sanassa ei käytetä kreikan sanaa [aphorizō] , jota
käytettäisiin mieluummin silloin, jos esim. leipä erotettaisiin
jostain toisesta leivästä.
Matt 16:3 ja aamulla: 'Tänään tulee rajuilma, sillä taivas ruskottaa ja on synkkä'. Taivaan muodon te osaatte arvioida [diakrinō], mutta aikain merkkejä ette osaa.
Ap.t 15:8 Ja Jumala, sydänten tuntija, todisti heidän puolestansa, antaen heille Pyhän Hengen samoinkuin meillekin.
Näin siis näemme, että tuomio, joka seuraa - johtuu siitä, että
Kristuksen ruumiin eli seurakunnan yhdessä nauttimalla Herran
aterialla jotkut ovat riidoissa keskenään eivätkä näin ymmärrä pyhien ykseyden merkitystä. Eivät ymmärrä eivätkä erota
kuinka veljet ja sisaret kuuluvat "Herran ruumiisen".
Kristuksen ruumiin jäsenet eli uudestisyntyneet kuuluvat kaikki ruumiiseen ja jos me sodimme yhtä ruumiin jäsentä vastaan, niin silloin me sodimme Kristusta ja Jumalaa vastaan.
1.Joh 4:20 Jos joku sanoo: "Minä rakastan Jumalaa", mutta vihaa
veljeänsä, niin hän on valhettelija. Sillä joka ei rakasta
veljeänsä, jonka hän on nähnyt, se ei voi rakastaa Jumalaa, jota
hän ei ole nähnyt.
Tätä siis tarkoittaa jae 29.
Ja Paavali kertoi mitä ne seuraukset ovat tällaisissa tilanteissa eläville pyhille jakeessa 30:
Seuraavalla videolla on edellä olleesta kirjoituksesta lisää opetusta. Video on Mikkelistä la 09.10.2021 pidetystä tilaisuudesta.